Om Gota Media
Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel. Koncernen ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster. I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi både klassiska printprodukter och digital utveckling.
Vår publicistiska värdegrund
Vi vill spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv genom klassisk journalistik: nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.
Läs merVår strategi
I omställningen till det nya medielandskapet är Gota Medias strategi både klassiska printprodukter och digital utveckling.
Läs merKoncernen Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv. Metoden är klassisk journalistik; nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning.
Historia
Redan 1997 inledde dåvarande Borås Tidning AB och Sydostpress AB ett samarbete och ett korsvist ägande mellan tidningskoncernerna. I december 2002 togs det formella beslutet att fusionera bolagen vilket skedde under 2003 under det nya namnet Gota Media AB.
Koncernen har därefter expanderat genom förvärv men med kärnverksamheten inom lokal dagspress.
Styrelse och ägande
Gota Media AB ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse. Stiftelseägandet garanterar långsiktighet; båda stiftelserna bildades ursprungligen för att säkra tillgången till en fri och obunden press.
Gota Medias styrelse
Bennie Ohlsson, ordförande
Rickard Petri
Katerine Andersson
Anders Dahlström
Anders Eriksson
Mikael Nestius
Håkan Palmborg
Ulf Nordgärd
Thomas Nilsson, arbetstagarrepresentant Unionen
Joel Besseling, arbetstagarrepresentant SJF
Jan Bertås, suppleant
Pierre Jonasson, suppleant
Ekonomisk information
Bokslutskommuniké 2020 för Gota Media AB
- Upplageintäkterna ökade till 531 MKR (513)
- TS-upplagan ökade med 0,6% (-3,5)
- Betalningsgraden ökade med 0,4% till 89,2% (88,7)
- Annonsintäkterna minskade till 268 MKR (402)
- EDITDA-resultatet uppgick till 77 MKR (12)
- Rörelseresultatet uppgick till 40 MKR (-16)
- Årets resultat uppgick till 39 MKR (23)
- Fortsatt stark finansiell ställning
Hållbarhetsrapport Gota Media 2020 (öppnas i ny flik)